top of page

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי, העוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים.
הצוות מתמחה ביצירת הצעות ערך חדשות, מוצרים חדשים, שירותים חדשים ושווקים חדשים. יחד עם הנהלות החברות המובילות בישראל.




 

נרשמת בהצלחה!

logo.gif
  • תמונת הסופר/תערן גפן

תקלה מופלאה

היי היי היום אני רוצה לספר לך סיפור מטורף, הכולל רצף כשלונות עסקיים ותקלות ניהוליות כל כך גדולות עד שלבסוף הובילו להצלחה אדירה.

אני אמנע מספוילרים ורק ארמוז שכיום הגיבור "הטרגי" שלו מיליארדר.

מערכה ראשונה: חלום נולד

סטיוארט בטרפילד הוא גיק, אבל מהסוג המעצבן – גיק עם חלום, הוא רצה ליצור משחק מחשב מרובה משתתפים שאין בו מטרה ספציפית, מעין עולם אוטופי בו לכל אחד יש אווטר משלו, סוג של סקונד לייף של היפים מחבקי עצים. הוא סיפר על כך לאשתו הטרייה, קתרינה שבאופן לא מפתיע התלהבה גם מהרעיון. טוב, גם היא גיקית הם הכירו בכנס בלוגינג.

החור בדלי

בני הזוג שהיו בסוף שנות העשרים שלהם, החליטו ליצור ביחד את המשחק, הם גייסו קצת כסף וגם מתכנתים גיקים מתלהבים כמוהם שנדבקו בחזון המשחק האוטופי, הם קראו לו NeverEnding, וממש כמו המשחק שכלל פרפרים וקשת בענן, גם החיים שלהם נראו מרמלדה. המשחק הושק בקול תרועה רמה וגם התקבל בהתלהבות אצל הגיימרים.. אבל מהר מאוד התגלתה בעיה, סטיוארט הבין שיש "חור בדלי", השחקנים אומנם הגיעו בקצב משביע רצון, אבל התייאשו מהר מאוד ועזבו. לא משנה מה הם ניסו לעשות תחתית ה- "פאנל" שלהם היתה שבורה והריטנשן היה קטסטרופלי. הם הבינו שלא יצליחו לגייס עוד כסף לצורך המשך פיתוח המשחק והחזקת החברה בחיים.

להקיא רעיון

סטיוארט וקתרינה הבינו שהם חייבים פתרון מהיר שיכניס קצת מזומנים, אבל לא הצליחו למצוא אחד כזה. ואז בסוף שבוע אחד, בו הם נסעו לוועידה בניו-יורק, סטיוארט חטף התקף הקאות נוראי, הוא הקיא במטוס, הקיא ברכבת וגם במלון הוא לא הפסיק להקיא. אולי זה היה פסיכולוגי בגלל תחושת החורבן של העולם האוטופי שבנו, אולי בכלל וירוס, זה לא משנה, מה שכן, באותו לילה לסיטוארט היו חלומות זוועה מלווים בחום, לפנות בוקר היה לו חיזיון – להשתמש במנוע הגראפי שהם בנו למשחק כדי לאפשר לאנשים לשתף תמונות באינטרנט. עד שהגיע הבוקר הוא צייר את כל המסכים וכשהם חזרו לעבודה ביום שני – סטיוארט הציג לכל הצוות את הרעיון שלו לאתר שיתוף תמונות, הטיעון שלו היה, שהם צריכים להקים את המוצר הזה, כדי שיהיו להם הכנסות ורווחים ומהכסף שהם יכניסו הם יכולו לחזור לפתח את החלום האמיתי שלהם – את המשחק.

פליקר

תוך שלושה חודשים הם השיקו את פליקר, אתר שיתוף תמונות והוא תפס במהירות והפך לסוג של רשת חברתית לפני פרוץ עידן הפייסבוק. הזוג מצא את עצמו קונה עוד ועוד שרתים כדי לתמוך בכמות התמונות המטורפת שאנשים העלו. הפרויקט הצדדי הפך להצלחה אדירה, עד שהם קיבלו טלפון מיאהו שקנתה אותם בכ- 20 מיליון דולר.

חיי סבל בתאגיד

הזוג היה מחויב לעבוד ביאהו והוא השלים 3 שנים שהתחייב בחוזה אבל הוא הרגיש שם נורא. הארגון הזניח את פליקר, מבאסת, ובגדול גרם לסיטוארט וקתרינה לרצון להתאבד. הם לא התאבדו, אבל כן התגרשו.

גליץ'

אחרי שסיים את מחויבותו הארוכה ליאהו, סטיוארט ידע מה הוא הולך לעשות. הוא יחזור אל החלום הישן, אותו משחק מרובה משתתפים אוטופי ויקים אותו מחדש. הוא קרא לדגל וגייס מחדש את הצוות המקורי שעבד על המשחק, עכשיו הם כבר היו בטוחים שהם יצליחו. הם היו בוגרים ומנוסים יותר, למדו את כל השיעורים המכאיבים, גם האינטרנט התפתח, פס רחב הופיע, ואפילו כסף היה להם קל לגייס בזכות ההצלחה בפליקר. 17 מיליון דולר גויסו והעבודה על המשחק התחילה שוב – הפעם הם קראו לו "גליץ". הצוות המוכשר שגייסו ייצר מאות תתי עולמות, עשרות פונקציות חברתיות, זה באמת היה עולם ומלואו – תרתי משמע.

הפעם זה חייב להצליח.

סוף משחק

אבל היוזרים לא הגיעו, המשחק לא תפס, לא משנה כמה הם ניסו להחיות אותו, קהילה לא נוצרה והמסיבה הוירטואלית הרגישה יותר כמו הקיץ של אביה. סטיוארט נאלץ לכנס שוב את כל הצוות ולהודיע להם שגם הפעם "המשחק לא יקרה" היו שם דמעות בחדר, חלום של מעל 10 שנים התפוגג הפעם סופית. אף אחד לא רוצה את המשחק שלהם. אנשים בכו לא רק על מותו של הרעיון, גם על התעסוקה שלהם, המשמעות היתה שכל הצוות יפוטר, אפילו זה שעשה רילוקישן רק חצי שנה קודם לכן. האווירה היתה כבדה, גם המשקיעים לא שמחו במיוחד על הפסד של עשרה מיליון דולר.

חיים חדשים

אבל אז לסטיוארט היה רעיון, בכל זאת נשארו כמה מיליונים בודדים בקופת החברה, אולי אפשר לעשות משהו אחר?

 להשיק איזה מוצר על האדים האחרונים שנשארו, כמו שהם עשו עם פליקר בפעם הקודמת.

הם הבחינו באפליקציית התקשורת הפנימית שהם בנו לעצמם, מעיין ווטסאפ משרדי שבנוי ב- "ערוצים" לפי נושאי העבודה, כך שאם מישהו מצטרף לחברה הוא יכול לקרוא אחורה את כל ההתכתבויות בנושא פרויקט מסוים וגם לחפש נושאים וקבצים כך שהידע והשיחות תמיד זמינים לצוות. הם אומנם לא ייחסו לה חשיבות מיוחדת בזמן שעבדו על המשחק, אבל עכשיו שחייבים להציע מהר לעולם מוצר חדש, רגע לפני שנגמר הכסף, הוא חשבו שאם זה עזר להם אולי זה יעזור גם לאחרים.

מיליארדר נולד

הם החליטו להשיק את הפיצ'ר הפנימי הזו לעולם ולאפשר לחברות נוספות להשתמש בו, הם קראו לו "סלאק". הפעם ההצלחה היתה מיידית, לא רק בראש ה- FUNNEL, אלא גם בשימוש החוזר, מי שהגיעו משכו חברים נוספים מהצוות שלהם. סלאק גדלה ב 10% מידי שבוע! סטיוארט והצוות הבינו שהפעם הכשלון שלהם הביא אותם במקרה למכרה של זהב. הם בנו במהירות תוכנית עסקית ומצגת משקיעים חדשה סביב הרעיון החדש, שאומנם היה רחוק מחלום המשחק שלהם, אבל אנשים רצו אותו.

הפעם סיטוארט החליט שהוא לא ימהר למכור, כמו שעשה בפליקר, החברה הלכה וגדלה ובחודש שעבר slack הונפקה בארה"ב והיום כבר שווה 16 מיליארד דולר ומידי יום משתמשים בה 13 מיליון יוזרים נלהבים.

שורה של כשלונות ותקלות הפכו את סטיוארט למיליארדר הונו נאמד ב 1.3 מיליארד דולר.

ומה עם החלום שלו למשחק מחשב של עולם אוטופי?

אולי הוא לא נועד להתממש והוא היה בכלל האיתקה שלו.

שבת שלום,

גפן

bottom of page