top of page

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי, העוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים.
הצוות מתמחה ביצירת הצעות ערך חדשות, מוצרים חדשים, שירותים חדשים ושווקים חדשים. יחד עם הנהלות החברות המובילות בישראל.




 

נרשמת בהצלחה!

logo.gif
  • תמונת הסופר/תערן גפן

קרב תרנגולים

לפני קצת יותר משבוע, ב- 19 לאוגוסט בשעה 13:45 שעון ניו-יורק נפתחה מלחמת גוג ומגוג.

ברונו קרדיני מנהל השיווק של פופאייז, רשת פאסט פוד של עוף, קיבל הודעת ווטסאפ בהולה מחבר שמעדכנת אותו שהרשת היריבה והמובילה – צ'יק-פילה פרסמה ציוץ בטויטר:

 "לחמניה + עוף + חמוצים = ♥ לאורגינל."

הציוץ הזה אולי נראה תמים, אבל בעצם היה סוג של תקיפה מעודנת בסגנון פאסיב אגרסיב של צ'יק כלפי מנת עוף חדשה שהוציאה פופאייז, כמה ימים לפני.

קרדינלי כינס מיד את צוות הקריאייטיב הפנימי של פופאייז בחדר קטן בקומה החמישית במשרד הראשי במיאמי, לסיעור מוחות מהיר על איך להגיב.  לאחר כמה רעיונות שנזרקו הם הגיעו לתגובה אחת של שתי מילים שהפכו לביטוי אייקוני שהטריף את האינטרנט. בשעה 13:59, פחות מרבע שעה מהציוץ המקורי, פופאיז שיתפה בטויטר את הציוץ של צ'יק והוסיפה:

… y’all good? 

הציוץ הזה שמשמעותו "תגידו הכל בסדר איתכם?" (במבטא טקסני דרומי). התגובה המבריקה זכתה מיידית למאות אלפי לייקים ופתחה בכך רשמית מלחמת עולם בין שני המותגים.

"אלו היו 15 דקות של מהפך" מספר קרדיני, "מאותו רגע שהגבנו בצורה מדויקית, הפכנו מאנדרדוג למובילים", והמלחמה סחפה והפכה לדיון החם ביותר באינטרנט בשבוע האחרון, עם אלפי מימים מאות אלפי תגובות וציוצים, כאשר נראה שלכל מי שמעורב יש דעה נחרצת בנושא. קרב העוף רק הלך והתחמם וסחף אליו גם את וונדיס שצייצה "כולכם שם רבים למי יש את הסנדוויץ עוף השני הכי טעים" וגם לזה פופאיז לא נשארה חייבת וענתה מיד "נשמע שאכלתם את אחד הביסקוויטים שלנו, כי אתם נשמעים צמאים" (ברומזה על הבדיחה היבשה). מכאן כבר התפתחה מלחמת עולם ואל הקרב נסחפו גם ברגר קינג, רשת שיק שאק, וכמובן צבא מובילי רשת.

 מאחורי קרב התרנגולים בטויטר, מסתתר הרבה הרבה כסף, שזרם מיידית בעולם האמיתי. נחיל לקוחות הסתער על 2400 סניפי פופאייז בארה"ב, מה שאילץ את העובדים שלה, לעבוד שעות נוספות ובסניף אחר סניף החלו להיגמר העופות, עד שלבסוף, כל מלאי העוף נגמר תוך שבוע.

ציוץ של שתי מילים הפך להיות ההשקה המוצלחת ביותר של מוצר מזון בשנים האחרונות. "היינו מאוד אופטימיים בתחזית הביקוש והזמנו מלאי גדול, כך שהמחסור מבטא הצלחה מעבר לכל דמיון" סיפר מנהל הלוגיסטיקה של פופאייז, "אבל המוצר אזל ואנחנו נאלצים להוריד אותו מהתפריטים."

בזמן הזה צ'יק-פילה מתכננת להתאושש וכנראה גם לעלות חזרה להתקפה, בכל זאת, לא מדובר בפאריירים: צ'יק מובילה על פופאיז, אומנם מספר הסניפים של צ'יק קטן יותר, אבל ההכנסות שלה כפולות משל פופאייז ומגיעות ל 10 מיליארד דולר בשנה מה שהופך אותה לרשת המזון המהיר השלישית בהכנסות לאחר סטארבקס ומקדונלדס והרבה לפני רשת ברגר קינג (שהיא גם הבעלים של פופאייז).

הדבר המדהים בצ'יק פילה שהיא מגיעה למקום השלישי בהכנסות למרות שהיא רק מקום תשיעי! במספר הסניפים. שזה אומר רק דבר אחד, הרבה יותר מכירות ורווחים לכל סניף. הדבר העוד יותר מדהים שעלות הקמת סניף של צ'יק היא 10 אלפים דולר לעומת 2 מיליון לסניף ברגר קינג. אז מה הפלא שאנשים עומדים בתור להיות זכיינים של הרשת, שיעור הקבלה מבין המועמדים עומד על 0.37% – שנבדק ונמצא, שזה אחוז מאתגר יותר מאשר של הרווארד.

הרבה  מהצלחתה הפיננסית והתפעולית של צ'יק מיוחסת בכלל לחזון שלה, כאשר בימיה הראשונים הרשת התקשתה להתרומם ונכנסה למשבר כלכלי, המייסד שלה במקום להתעסק בתרגילים פיננסיים, כינס את 9 המנהלים שלו וביחד הם הוציאו בשנת 1983 לעובדים מניפסט המתמודד עם המשבר בשם "למה אנחנו כאן".

המסמך פרט חזון עם יעוד מנוסח היטב ששם purpose שמדבר על "להשפיע לטובה על כל מי שבא במגע איתנו" ואיתו מעין עקרונות אנושיים על-זמניים להתנהגות ויצירת ערך. גם היום, 37 שנים אחרי, אותו תנ"ך שהכיל חזון (חלקו פילוסופי) עדין ספר ההפעלה ששומר על הליבה הערכית, התפעולית של והפיננסית של הרשת.

לאן תתגלגל המלחמה הזו קשה לדעת, אבל כדאי להמשיך לעקוב אחרי קרב התרנגולים הזה, כי אפשר ללמוד ממנו כל כך הרבה, החל מאיך מתקשרים בסושיאל מדיה, דרך יעילות תפעולית ופיננסית ועד האימפקט של חזון וערכים על תוצאות עסקיות.

יאללה הולך לאכול – נהיה לי חשק לשניצל.

bottom of page