top of page

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי, העוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים.
הצוות מתמחה ביצירת הצעות ערך חדשות, מוצרים חדשים, שירותים חדשים ושווקים חדשים. יחד עם הנהלות החברות המובילות בישראל.




 

נרשמת בהצלחה!

logo.gif
  • תמונת הסופר/תערן גפן

"נכון" מול "משוגע"

הנה הפרדוקס של כל מי שמתעסק במקצוע יצירתי מתמודד איתו,  מאמנות ועד שיווק, מחדשנות ועד פרסום.

המתח המובנה והמנוגד בין "נכון" מול "משוגע".

"נכון" זה כל מה שידוע, אם אני אדריכל זה כל המדע שיאפשר לשלד הבניין לעמוד, הידע על האור והשפעתו על חללים, אם אני איש שיווק, זו הבנה של קהל היעד והמשימה השיווקית, "הנכון" מתבסס על כל ניסיונות העבר, הידע המצטבר, הכשלונות שלימדו אותנו וההצלחות שחיזקו אותנו. הנכון הוא הבסיס של הכל הוא שמאפשר לנו את כל הידע והתשתית הוא המדע והפורמט. אבל אם משהו יהיה 100% "נכון" הוא יהיה משעמם, הוא יהיה עוד מאותו דבר. הוא לא יקח אותנו קדימה. אם זה נכון, זה כבר נוסה, היה, קיים, ולכן אין בו באמת משהו שלוקח אותנו קדימה.

"משוגע" זו היכולת לבעוט במוסכמות, לנסות משהו חדש, צורה אחרת, סיפור אחר, לבוש חדש, באזור המשוגע נמצאים כל היוצרים הגדולים, כל אלו שאמרו עליהם בהתחלה שהם מטורפים, לא ברורים, מוזרים אבל בהמשך מה שהם עשו הפך לאט לאט ל- "נכון". אבל אי אפשר להיות 100% "משוגע" בניינים יפלו, קמפיינים יכשלו, אופנה תהיה ביזארתי ולא שימושית וגם איש המקצוע משוגע עד הסוף ידחה ויתוייג כלא נורמלי.

בקונפליקט בין שניהם, רובנו רוב הזמן בוחרים ב- "נכון" כי מי שבוחר ב"משוגע" משלם מחירים גדולים יותר, והצורך הבסיסי של כל אדם הוא קודם כל ביטחון והימנעות מחיכוך. הפחד הכי עמוק שלנו כבני אדם הוא לא מהמוות אלא מדחייה. ליצור משהו חדש עלול לעלות לנו בדחייה, תחושת מבוכה ואפילו בדידות. יש משוגעים שהיו לא נכונים לתקופה ורק אחרי מותם עם שינויים ברוח הזמן הפכו לנכונים כמו  וינסנט ואן גוך שחי עם אפילפסיה ודיכאון, ומכונה לעתים קרובות "הגאון הלא מובן", אמן שלא זכה להערכה רבה ואף זלזול, ומכר רק ציור אחד במהלך חייו.

האנשים שהגיעו לגדולה בזמן אמת, ידעו לשחק על שני המגרשים, היה להם העומק, התבונה, הידע להבין מה "נכון" – כל המוזיקה המודרנית היא היא באורך ממוצע של 3:46 דקות ויש בה בתים ופזמון, כל אלו היסודות "הנכונים" אבל על בסיסם, הם לקחו את כל זה צעד אחד קדימה אל העולם החדש והמשוגע. הם בנו מעל "הנכון" קומה נוספת וידעו להכיל את העובדה שהם לא יובנו, שיש שיגידו עליהם דברים רעים, שהם יביכו את עצמם. אבל הם דחפו את העולם צעד אחד קדימה היה בהם צורך מובנה לעשות משהו "חדש", לעיתים מערער על הדברים שאחרים עושים.

הם עשו מעיין מיקס של 80% נכון עם 20% משוגע וזו לתחושתי כל הנוסחה.

חשבתי על זה שאפשר לחלק את זה לציונים, תבדקו את זה על כל מקצוע יצירתי, יזמות, שף, ארכיטקט, עיצוב אופנה, פרסום, ניהול שיווק וכו וכו.

דברים שמקבלים את הציון 0 עד 5. הם פשוט לא נכונים.

דברים שיקבלו את הציון 6 עד 8 הם נכונים אבל לא משוגעים

דברים שיקבלו את הציון 9 עד 10 הן גם נכונים וגם משוגעים

שבת שלום,

גפן

bottom of page