top of page

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי, העוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים.
הצוות מתמחה ביצירת הצעות ערך חדשות, מוצרים חדשים, שירותים חדשים ושווקים חדשים. יחד עם הנהלות החברות המובילות בישראל.




 

נרשמת בהצלחה!

logo.gif
  • תמונת הסופר/תערן גפן

עקרונות יסוד


לפני שבועיים כתבתי לך על האוטומט שלנו ועל היכולות שלנו לצאת ממנו. בעקבות המייל הזה חבר הפנה את תשומת לבי לאסטרטגיית חיים מעניינת, שטוענת שבמקום להימנע מאותם אוטומטיים – אפשר לבחור ולהנדס אותם.

הוא סיפר לי על ספרו של ריי דליו, Principles. דליו הוא מיליארדר שנחשב ל״סטיב ג׳ובס של עולם ההשקעות״, ואפילו ביססו עליו את הדמות הראשית בסדרה ״מיליארדים״ (Billions), רק שריי אינו ג׳ינג׳י. אבל הארגון המצליח אותו הוא מנהל והמיליארדים שצבר – מאוד דומים.

לפי ספרו של דליו מאחר והחיים מלאים אינסוף צמתי החלטה ובחירה אין לנו יכולת להפעיל מחדש בכל פעם שיקול דעת מלא בכל אחת ממיליוני ההחלטות שנקבל, ולכן אנחנו פועלים על פי ״עקרונות יסוד״ שטבועים בנו.

הבעיה היא שברוב עקרונות הייסוד האלו לא ממש בחרנו – קיבלנו אותם מהורינו או מהסביבה, או שהם פשוט התפתחו ״על הדרך״. מעטים מאיתנו ישבו, חשבו עליהם לעומק, בחרו וניסחו אותם לעצמם.

אותם עקרונות ייסוד הן ״אמת בסיסית״ שמשמשת כתשתית להתנהגות בחיים. כשיש לך רשימת עקרונות ייסוד טובה, זה כמו להחזיק ספר מתכונים להצלחה – אפשר ליישם אותם פעם אחר פעם בסיטואציות שונות כדי לאפשר לך להשיג את המטרות שלך.

כל אחד יכול לבחור בכל עקרון ייסוד, כל עוד זה קרה לאחר מחשבה וכל עוד העקרון אותנטי, כלומר הוא משקף את מי שאתה במהותך, כך שתוכל לדבוק בו לאורך זמן וגם בבחירות קשות. הכי גרוע הוא לזייף – להצהיר על עקרונות ייסוד מסוג אחד ולפעול על פי עקרונות אחרים.

כדי לנסח את עקרונות היסוד יש שלוש שאלות בסיסיות, עוד לפני שמתחילים:


מה אני באמת רוצה?

מהי האמת? (אבל באמת מה המציאות)

מה עלי לעשות לאור המציאות הזו?

השיטה של ריי לבניית העקרונות שלו כוללת שלושה שלבים שחוזרים על עצמם בלופ: ראשית הוא מדמיין בצורה ויזואלית מטרה גדולה שהוא רוצה, שנית הוא יוצא למרדף אחריה שמוביל לכשלונות כואבים, ושלישית – הוא לומד מהם ומנסח בעזרתם עקרונות שימנעו ממנו לטעות שוב.

ריי מאמין שהמפתח להצלחה הוא ללכת על מטרות גדולות וגם להיכשל בגדול, חזק מספיק כדי ללמוד עקרון יסוד חשוב – כגודל הכישלון גודל העיקרון – אבל לא חזק עד שתעוף מהמשחק. הכשלונות הצורבים של ריי, גם כמשקיע וגם בחיים, העבירו את תפיסת עולמו מ״אני יודע שאני צודק״ ל״איך אני יודע שאני צודק?״, איתגרו את עקרונות הייסוד שלו ושייפו אותם.

בעבודה ריי משקף את העקרונות האלו לכל השותפים בקרן ההשקעות שלו מזמין אותם לאתגר אותם, את הנכונות שלהם וגם את האותנטיות שלו עצמו, לבדוק האם הוא פועל על פיהם. לתפיסתו, אנשים וצוותים עם עקרונות ייסוד משותפים מסתדרים מצוין, ואילו ארגונים רבים סובלים בגלל שאין להם ערכי ייסוד משותפים, ברורים וחדים, שמאפשרים לאנשים לשתף פעולה כדי להצליח.

אלו העקרונות שריי דליו כתב לעצמו לאור ניסיון החיים שלו, ואת ההעמקה ששלהם אפשר לקרוא בספר – שאני ממליץ עליו מאוד. ריי מפציר לא להעתיק את העקרונות שלו, זו רק המחשה לאיך הם יכולים להיות כתובים. גם אם בוחרים לאמץ אחד מהם, כדאי להתאים אותו למטרות שלך בחיים:

לקבל את המציאות

1 להיות ״היפר ריאליסטי״. צריך להבין לחבק ולעבוד יחד עם המציאות, גם אם היא קשה. 1.2 הבנה מדויקת של המציאות היא חובה בדרך להצלחה. 1.3 צריך להיות Open Minded בצורה רדיקלית. 1.4 תסתכל על הטבע כדי להבין איך הוא עובד (לדוגמא ריי מדבר על אבולציה ככלי הכי חשוב בטבע). 1.5 התפתחות היא הפרס הכי גדול בחיים האלו. 1.6 כאב + התבוננות עצמית = התפתחות. 1.7 תן משקל גדול יותר להשלכות מדרגה שנייה ושלישית על פני דרגה ראשונה (דוגמא פשטנית – אוכל טעים. ההשלכה הראשונית מענגת, אבל ההשלכה המשנית היא שהוא משמין). 1.8 קח בעלות ואחריות על כל תוצאה. 1.9 תסתכל על המכונה (שהיא אתה) מנקודת מבט גבוהה יותר.

לנצח

2 שיהיו לך מטרות ברורות וכתובות. 2.1 זהה ואל תסבול בעיות. 2.1 אבחן בעיות ורד לעומקן ולשורש שגרם אותן (צריך להתגבר על הרתיעה מכך). 2.2 זכור – ״חולשה״ אינה בעיה כל עוד מצאת פתרון. 2.3 בנה תוכנית. 2.4 תגרום לדברים לקרות!

פתיחות מחשבתית

3 זהה וכתוב את המגבלות של עצמך. 3.1 תרגל בקביעות פתיחות מחשבתית. 3.2 תעריך את האומנות של ויכוח עמוק. 3.3 תבחן את האמונות שלך עם אנשים שמוכנים לא להסכים איתך. 3.4 זהה את הסימנים של פתיחות אל מול קיבעון ולמד להיזהר מהם אצלך ואצל אחרים.

להבין אנשים

4 הבן את הכוח שמגיע מהבנה של איך אתה ואחרים ״מחווטים״. 4.1 עבודה בעלת משמעות ויחסים בעלי משמעות – הם הכל. 4.2 הסכנה הכי גדולה בדרך לקבלת החלטה נכונה היא רגשות הרסניים. 4.3 פשט הכל. בסוף הכל פשוט.

מעניין לקרוא מישהו שעובד לפי עקרונות ייסוד כתובים ומתועדים בצורה אובססיבית, במיוחד מישהו עם קבלות כאלו חד משמעיות. ריי הוא אומנם קצת רובוט ארוגנטי (כמו דמותו בסדרה) אבל לזכותו יאמר שזו נדיבות מאוד גדולה מצדו לחשוף בפני אחרים את כל מה שלמד בחייו – ועוד בצורה מאורגנת כספר מתכונים.

אני כותב לך על זה לא כי אני חושב שצריך שלא לאמץ את העקרונות של ריי, אולי אפילו להפך, כדי לתת לך השראה לנסות ולכתוב לעצמך את העקרונות שלך.

סוף השבוע הוא זמן מצוין לשאול את עצמך את השאלות האלו ולנסות לנסח תשובות בצורה של עקרונות ייסוד. הם כנראה יהיו אחרים מאלו של ריי, אבל זה כל היופי – הם יהיו מדויקים עבורך.

גפן

bottom of page