top of page

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי, העוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים.
הצוות מתמחה ביצירת הצעות ערך חדשות, מוצרים חדשים, שירותים חדשים ושווקים חדשים. יחד עם הנהלות החברות המובילות בישראל.




 

נרשמת בהצלחה!

logo.gif
  • ערן גפן

טיקטוק היא הפייסבוק הבאה


אז היום אני רוצה לספר לך על הפייסבוק הבאה. 

האפליקציה שהורידו הכי הרבה בשנה האחרונה, יותר מפייסבוק ומסנג'ר ביחד, היא….  טיקטוק.

עניין אותי מה באמת עומד מאחוריה, מה הסיפור העסקי שלה, מי הקים אותה, למה ובעיקר מה סיבת ההצלחה שלה. ככל שחפרתי פגשתי סיפור מרתק על יזם סיני שנפלט ממיקרוסופט, על חברה ששווה כבר 75 מיליארד דולר, עם סרטונים של ג'יימס בונד במסעדה וסטטיק ובן אל במקלחת ועל התעוררות החדשנות בסין.


1 ההצלחה במספרים 

משהו גדול קורה עם טיקטוק ואנחנו לא יודעים עליה מספיק, יש לה כבר מעל מיליארד משתמשים ברחבי העולם, מתוכם כ- 60 מיליון בארה"ב, היא האפליקציה עם הכי הרבה הורדות בחודש האחרון באפסטור של אפל. טיקטוק פועלת כבר ב- 150 מדינות ובמעל 70 שפות שונות והשווי שלה כבר מעל 75 מיליארד דולר.


2 מה טיקטוק עושה

טיקטוק זו אפליקציית מדיה חברתית במובייל בה יוזרים מצלמים את עצמם בוידאו עושים ליפסינג או קטעי מצחיקים אחרים באורך של עד 15 שניות ולכל הטוב הזה הם מוסיפים פלייבקים של מוזיקה, פילטרים ואפקטים. האינטראקציה בין המשתמשים נוצרת גם היא באמצעות סרטוני תגובה או באמצעות סרטוני "דואט" משותפים המוצגים במסך מפוצל חצי-חצי אחד לצד השני. 


3 חוויית השימוש

החוויה בטיקטוק שונה מאוד מהאינסטגרם, זה לא מקום שסתם משתפים בו תמונה של שקיעה בים, זה מקום שבאים להשקיע וליצור. בזמן שבאינסטגרם אנשים באים להשוויץ, בטיקטוק אנשים באים להופיע. 

יש משהו "מוזר" לחיוב בטיקטוק, התוכן הרבה יותר קליל ומבדר, מרגישים שזו אפליקציה שהגיעה מחוץ לארה"ב, יש בה אנרגיות קצת יותר מחתרתיות, עם מלא הומור ביזארי. 


4 אז מה רואים?

גלילה בפיד תחשוף אותך להמון ריקודים, עינטוזים, בדיחות, תעלולים, קסמים, אתגרים פיזיים, כשאני כותב את זה בטקסט זה נשמע נורא אבל צפייה בקטעי הוידאו תוציא ממך חיוכים בלתי רצוניים לצד מלמולי WTF.

הטיקטוק מראה לך את האופי של דור ה- Z, נניח למחרת ההתנקשות בקאסם סולימני, ממש איך שהרגו אותו נוצר האשטג חדש "מלחמת העולם השלישית" כי כל הצעירים הבינו שאם תהיה מלחמה גדולה עם איראן הם יהיו הראשונים להיות מגויסים.  הם התחילו ליצור תכנים מצחיקים שביטאו את הפחד שלהם ממלחמה, נניח הם התחילו לרקוד ריקודי-עם פרסיים אותנטיים כדי שאם יחטפו אותם, השובים שלהם ירחמו עליהם. מישהו גם יצר מדריך מצולם איך מחברים את הסלולר לבלוטוט' של הטנק.


5 הסלבס באים

ואחרי מיליארד המשתמשים מגיעים גם הסלבס, בפיד הראשי הופיעו לי מיד ג'ייסון סטטהם ודניאל קריג (ג'יימס בונד) עושים צחוקים בארוחת ערב, אנה ארונוב רוקדת מקרנה, בן אל תבורי עושה טריקים, עדן פינס עושה מופע ספונג'ה ונטע ברזילי ועומר אדם ביחד במקלחת. המפורסמים מריחים שלשם עובר הקהל שלהם וכבר הפכו אותה לערוץ המרכזי שלהם, עדן בן זקן הודיעה לעוקבים שלה בטיקטוק ולא באינסטגרם על כך שהיא בהריון.


6 סיפור הקמתה

טיקטוק נמצאת בבעלות חברת בייטדאנס ByteDance, האפליקציה הושקה בשם Douyin בסין בספטמבר 2016 והוצגה לעולם בשם TikTok שנה לאחר מכן. היא פותחה ב־200 ימים, ובתוך שנה 100 מיליון משתמשים הורידו אותה. בשנת 2017 היא קנתה את מיוזיקלי, אפליקציה דומה, במיליארד דולר ומיזגה אותה ואת המשתמשים שלה לתוכה.


7 המייסד שלה

הכל התחיל מבחור סיני בשם זאנג ימינג, הוא עבד במיקרוסופט אבל הוא הרגיש שם "חנוק" לדבריו הוא סבל מעבודה בתאגיד גדול ולכן לאחר כמה חודשים קצרים הוא עזב והחליט לצאת לדרך עצמאית. בגיל 30 הוא הקים את בייטדאנס והשיק שלוש אפליקציות ניסיוניות שאחת מהן תפסה אש במהירות שיא. היום מעריכים את הונו האישי ב- 17 מיליארד דולר.


8 הביקורת עליה

טיקטוק מושכת המון אש כי היא משלבת שני דברים שמפחידים את כולנו, לא רק שהיא רשת חברתית שאוספת מידע ויכולה לפגוע בפרטיות, היא גם בבעלות חברה סינית. גורמים במערב חוששים שהאפליקציה הזו היא דלת אחורית של הממשל הסיני לעקוב אחר אזרחי המערב והממשל האמריקאי כבר פתח בחקירה גלויה כנגדה. צבא ארה"ב החרים את האפליקציה ואסר על המשרתים בו להוריד אותה.  טיקטוק גם מושכת אליה פדופילים המנצלים את הקהל הצעיר ויכולות התקשורת בוידאו כדי לצוד קורבנות צעירים.

בעקבות הביקורת עליה, טיקטוק  הוציאה לאחרונה את "דוח השקיפות" בו היא מפרטת את מאחורי הקלעים של פעילותה, בין היתר היא משתפת כי היא קיבלה 298 בקשות משפטיות לחשוף פרטים של יוזרים מ- 26 מדינות, ומה שחשוב היה להם להדגיש שאף  אחד מהם אינו מהממשל הסיני.  


9 פייסבוק נגד טיקטוק 

המנהלים בפייסבוק לא יכולים להתעלם מההצלחה של טיקטוק, לאחרונה דלפה הקלטה של שיחה פנימית של צוקרברג עם המנהלים שלו בו הוא התייחס לאיום ממזרח. צוקרברג אמר "אז כן טיקטוק מצליחה מאוד. בעברה היו חברות אינטרנט מצליחות מסין אבל הן הצליחו בעיקר במזרח, מה שמיוחד בהצלחה של טיקטוק שזו הפעם הראשונה שחברה סינית מצליחה עם מוצר אינטרנט להמונים בכל העולם וגם בארה"ב. אנחנו נגיב אליה ונעשה התאמות באינסטגרם מולה. אני חושב שטיקטוק זה דבר אמיתי שקורה" אמר צוקי למנהלים שלו.

פייסבוק כנראה תנסה לחקות את טיקטוק כמו שעשתה לסנאפצאט בחיקוי הסטורי שלהם, אבל נראה שהפעם יהיה לה יותר קשה. המקור הסיני של האפליקציה משפיע על התוכן עצמו, באינסטגרם ממש מרגישים את תרבות הפרסום והקידום העצמי האמריקאית, לעומתה בטיקטוק יש תרבות השטות המופרעת של המזרח, משהו בסגנון הלו קיטי יפני פגש גנגם סטייל דרום קוריאני.

פייסבוק גם תרוויח מטיקטוק, זה יאפשר לה להוריד מהגב שלה עצמה את המחוקקים האמריקאים והשאיפות להגביל אותה, היא תטען שאם צעדיה יוצרו המרוויחה הגדולה מזה תהיה בכלל סין.


10 מה אני לומד מזה:

סיליקון וואלי אולי התחיל את עידן האינטרנט, אבל ייתכן שההמשך נמצא בסין.

סוג הקאנבס קובע מה יהיה הציור, מדהים לראות איך הממשק והפצ'רים משפיעים על סוג התוכן והאופי האפליקציה, כך שאותו אדם יעלה בפיד של אינסטגרם משהו "סחי ויפה" אבל בטיקטוק משהו מצחיק ומבדר.  

הומור עצמי, הוא חלק עיקרי מההצלחה של טיקטוק, הקהילה בה הרבה יותר משוחררת ואותנטית, לדעתי הומור עצמי הולך להיות המושג המוביל ב- 2020.


* "אוקיי בומר" נוצר בטיקטוק והפך לאחד מהמשפטים הפופולריים ביותר בקרב בני הנוער. הוא נאמר בעיקר כש"מבוגרים" מזלזלים בהם, והוא אומר לכל אנשי דור הביימי בומר, תרגעו,  תחייכו, הכל בסדר, אנחנו יודעים מה אנחנו עושים, מפה אנחנו לוקחים את ההובלה. וזה כנראה המסר העיקרי של טיקטוק.


גפן




bottom of page