top of page

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי, העוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים.
הצוות מתמחה ביצירת הצעות ערך חדשות, מוצרים חדשים, שירותים חדשים ושווקים חדשים. יחד עם הנהלות החברות המובילות בישראל.




 

נרשמת בהצלחה!

logo.gif
  • ערן גפן

השפל הגדול 2.0‎

דם, תמרות עשן ועוגיות שוקולד צ׳יפס - זה מה שיש לי בשבילך היום.

השבוע חפרתי באובססיביות, חקרתי ולמדתי מה קרה בתקופת השפל הגדול בשנות השלושים בארה"ב.

וזה לא כי אני מתגעגע ללימודי ההיסטוריה ׁ(ממש לא!) ולא כי אני מתגעגע לתיכון (ממש, ממש לא), אלא כי הימים שאנחנו עוברים עכשיו רק נראים חסרי תקדים. למעשה אנחנו חיים במחזוריות, וזה שלא חווינו בעצמנו תקופה כזו לא אומר שזו הפעם הראשונה שהיא מתרחשת. 

ריי דליו, סטיב ג'ובס של עולם ההשקעות, איש שהקים קרן גידור של 160 מיליארד דולר, אומר שאם משהו נראה לנו לא מוכר - פשוט צריך להסתכל יותר רחוק אחורה. הוא טוען שהתקופה הקרובה תרגיש כמו השפל הגדול בארה"ב, התקופה הכלכלית השחורה ביותר בארה"ב בעת החדשה. גם הבנק העולמי פירסם תחזית שלטענתו נראתה פה בפעם האחרונה בשנות ה-30׳. כלכלני הבנק חוזים צמיחה שלילית עולמית - הכלכלה של 170 מדינות ברחבי העולם תתכווץ, כולל זו של ישראל (בשיעור של מינוס 6%).

אז אם המומחים הגדולים אומרים שהולך להיות פה עוד שפל גדול, אנחנו צריכים ללמוד מה זה אומר. 

אבל לא להיכנס לגרייט דיפרשן! יש לי גם חדשות טובות בשבילך: המון חדשנות, המצאות, שיאים של פטנטים ואפילו גלידה אמריקאית. מבטיח.


השפל הגדול 1929 - 1939

הזרעים לשפל הגדול החלו בעקבות מלחמת העולם הראשונה, במהלכה עסקים ואנשים רבים נכנסו לקשיים. ממשלת ארה"ב ניסתה לעזור להם על ידי הדפסת כסף (שאין), שהוביל לפריחה בבורסה, אך הכניס את המדינה לחובות עצומים, שרק הלכו וגדלו, מה שדרש עוד ועוד הדפסת כספים, שהובילה לבסוף לאינפלציה. המצב הזה ערער את יציבות המדינה והמערכת הבנקאית - עד הקריסה הבלתי נמנעת ב- 1929 אז נפל שוק המניות משיא של 380 נקודות ל 200 שסימל את תחילת תקופת השפל הגדול. 


כמובן שמאחורי כל נתוני המאקרו הקרים האלו עמדו אנשים - עמדו תרתי משמע, בתורים לקבלת תרומות אוכל בשדרות ברודווי בניו-יורק.


יש כמה מאפיינים משותפים לשנות ה-30 ולתקופה הקרובה: ארה"ב במשבר חוב קשה, הריבית עומדת על 0%, הבנקים המרכזיים "מדפיסים" כסף, הצמיחה במשק שלילית, האבטלה על מספר דו ספרתי, הפער בין עשירים לעניים מחריף ובארה"ב גם נרשמה ירידה של 5% בתפוקה התעשייתית.


חדשנות על ספידים

אבל לא באתי לדכא או לבאס, להפך. ההיסטוריון הכלכלי אלכסנדר פילד מצא כי השפל הגדול היה העשור הכי חדשני בכל המאה שעברה! - אפילו יותר משנות הפריצה של האינטרנט. ואכן, משברים כלכליים הם מאיצים של חדשנות ויזמות. החידושים שנוצרים במהלכם מייצרים הררים של דיסטרפשן יצירת. התוצאה היא שבכל מקום משיקים טכנולוגיות חדשות, מחדשים תעשיות קיימות ומולידים חדשות - וכך מפעילים סבבים חדשים של צמיחה כלכלית.  


הכלכלן אלפרד קליינקנכט עקב אחר ההיסטוריה של רישום פטנטים, משנת 1750 עד 1970, וגילה שדווקא שנות ה-30׳ היו "שנות הזהב של הפטנטים". נחשול אדיר של חדשנויות יוצאות דופן, המצאות שהניעו את העולם קדימה נהגו ונוצרו דווקא אז. 


בשנים אלו הומצאו והוצגו לעולם הטייפ המגנטי הראשון (יעני טייפ קסטות), מנוע הסילון, ההליקופטר הראשון, תחנת הטלוויזיה הראשונה בעולם, רדיו FM, הסלוטייפ, כדור חופים מתנפח, משקפי שמש, לול התינוקות, מכונת הצילום, הביקוע האטומי, הניילון, העט הכדורי (!), הפוליאסטר, מכונת הגילוח החשמלית, הרדיו באוטו, הטמפון, משחק המונופול, עוגיות שוקלד צ'יפס ואפילו הגלידה האמריקאית. בום.


מכונת הגילוח החשמלית. קולונל ג'ייקוב שיק חלם על מכונת גילוח חשמלית לאחר שבילה באלסקה, שם נמאס לו להתגלח במים קפואים. הוא שלח תוכניות ליצרנים שדחו מייד את הרעיון, כי חשבו שההמצאה מגושמת מדי. שיק חשב שלא תהיה לו ברירה אלא לגנוז את הרעיון לאחר שגויס למלחמת העולם הראשונה, אבל דווקא שם הוא קיבל השראה מכלי נשק והטענת תחמושת, שהוביל לתכנון מודל של סכיני גילוח עם להבים להחלפה. 

סגנון התער הזה תפס עד כדי כך שנהפך לסטנדרט, אבל ג'ייקוב שיק לא יכול היה להוציא את הרעיון של מכונת הגילוח מראשו וחזר אחרי המלחמה לעבוד על הרעיון המקורי. הוא הגיש את הפטנט שלו בשנת 1930 והדגם החשמלי הפך פופולרי יותר ויותר ושיק הפך לאיש עשיר שלא צריך להתקלח יותר במים קרים. 


הרדיו במכונית. פול וג'וזף גאלווין, זוג אחים צעירים, יצאו לדאבל דייט. כשהרכב עמד על הצוק בתצפית והם התחילו להתמזמז עם בנות זוגם הם הבינו שמשהו חסר - מוזיקה כמו שיש ברדיו בבית. לא היתה ברירה: הם המציאו את הרדיו למכונית וקראו לו "מוטורולה". שלוש שנים לאחר שהשיקו את ההמצאה חתמו האחים גלווין עסקה עם פורד, שהכניסה את המכשיר לכל המכוניות מתוצרת החברה.


הטמפון. מפתיע, אבל הטמפון המודרני הומצא על ידי גבר, ד"ר ארל האס. האס רצה שאשתו תבוא לשחות אותו גם כשהיא במחזור. טמפונדות היו סוג של כותנה דחוסה ששימשה במהלך ניתוחים, והאס חשב שהם יעבדו היטב גם בדימומים אחרים. הוא רשם על כך פטנט, ומכר אותו לגרטרוד טנדריץ׳ שהקימה על בסיסו את חברת טמפקס. 


עוגיית השוקולד צ'יפס. רות גרייבס וויקפילד עבדה כטבחית בפונדק Toll House. את עוגיות השוקולד צ׳יפס היא המציאה כשחיפשה תחליף לעוגיות החמאה הפופולריות. נסטלה קנתה ממנה את המתכון ועד היום היא משלמת למשפחתה של רות תמלוגים על כל חבילת עוגיות שוקולד צ׳יפס שהיא מוכרת. 


משחק המונופול. משחקי לוח היו דרך פופולרית להפליא להעביר את הזמן במהלך השפל הגדול, ומה יותר מתאים ממשחק שבו אנשים שאין להם כסף יכולים לקנות נדל"ן ולהרגיש מיליונרים. צ'רלס דארו רשם פטנט על המשחק לאחר שגם הוא, כמו חלק גדול מאמריקה, הפך למובטל כשהבורסה קרסה, אבל המשחק קנה לו כרטיס "יציאה מהמשבר".


חדשנות בחברות הגדולות

אבל לא רק יזמים קטנים, גם חברות גדולות פרצו קדימה בשנות השפל: למרות שחוותה ירידה של 15% במכירות, דופונט דווקא הגדילה באותן שנים את הוצאות המחקר והפיתוח. זה איפשר למהנדס בחברה בשם וואלאס קארדרס לגלות את הגומי הסינטטי, אחת החדשנויות הגדולות ביותר במאה העשרים. עד שנת 1939 היו בכל רכב ומטוס שיוצרו בארצות הברית רכיבים של אותו גומי סינטטי, ועד סוף אותו עשור המציאו בחברה את הניילון. השפל הגדול היה העשור בו דופונט צמחה באופן אקספוננציאלי.


כל שפל כלכלי מביא תמיד שיא בחדשנות

גם בתקופות קשות אחרות כמו לדוגמא "השפל הארוך", 1873- ,1896, הומצאו מנורת החשמל, טורבינת האדים, הרדיו, והמקרר. חידושים שפותחו במהלך משברים מייצרים הררים של דיסטרפשן יצירתי, משיקים טכנולוגיות חדשות, מחדשים תעשיות קיימות ומולידים חדשות - מה שמפעיל סבבים חדשים של צמיחה כלכלית.  


השפל הגדול 2.0

והכי חשוב - לא לשכוח שהיום אנחנו יכולים אפילו עוד יותר טוב מאז. הרי אנחנו בשנת 2020, מעולם העולם לא היה מחובר ומוכן לחדשנות יותר. בזכות האינטרנט והטכנולוגיה אנחנו יכולים להאיץ את החדשנות אפילו עוד יותר. העולם כולו מרושת בדאטה, בבינה מלאכותית ורובוטים של AI, אנשים יכולים לפתוח עסק חדש מהאייפון בחדר השינה. כל התשתית מוכנה, כל האדמה כבר "מזובלת" ומוכנה לגל של צמיחה, אם הם בשנות ה- 30 היו יכולים להיות כל כך חדשניים אפשר רק לדמיין מה אנחנו יכולים לעשות היום, גם מתוך הסגר עם כל האמצעים המטורפים העומדים לרשותנו.


אני בטוח שיסתכלו על התקופה הזו מהעתיד בראי ההיסטוריה, יראו שזו היתה התקופה שבה האנושות קפצה קדימה, אני מדמיין שיקראו לה "השפל הגדול 2.0".


אין ספק שהולך להיות קשה, רצחני, מטורף אבל גם יהיה מאוד חדשני. השאלה שנותרה פתוחה היא אילו מדינות, אילו חברות ובעיקר - איזה אנשים יקפצו קדימה, בתקופה הזו?


וכאילו כסימן משמיים!!! בזמן שאני כותב את המילים האלו, נכנס אלי לחדר אורצ'וק החמוד שלי והוא מחזיק עוגיות שוקולד צ'יפס (בחיי לא ממציא) שהוא הרגע אפה עם אמא. אז תודה לרות גרייבס וויקפילד והשפל הגדול, על העוגיות המנחמות האלו (מצרף תמונה).


גפן


bottom of page