top of page

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי, העוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים.
הצוות מתמחה ביצירת הצעות ערך חדשות, מוצרים חדשים, שירותים חדשים ושווקים חדשים. יחד עם הנהלות החברות המובילות בישראל.




 

נרשמת בהצלחה!

logo.gif
  • ערן גפן

צמיחה בימי קורונה‎

עם כל הפאניקה סביב הקורונה והחרדה שהיא מעוררת אצל כולנו, אני מרגיש שאני צריך לשים את התודעה שלי במקום יותר אופטימי ופרואקטיבי. 



לנווט את הפוקוס שלי מהדברים שאין לי עליהם שליטה לדברים שיש לי עליהם השפעה, כאלו שיאפשרו יצירה וצמיחה.


והרי ידיעה שהגיעה זה עתה - האנושות לא הולכת להיעלם. 


זה לא המשבר הראשון שעברנו, זו גם לא המגפה הראשונה, גם מבחינה כלכלית כולנו זוכרים את המשבר של 2008. ההיסטוריה חוזרת על עצמה.


החדרים האטומים של 1991 יהפכו לחדרים המבודדים של 2020. במיוחד בזמנים קשים כאלו, יותר מכל תקופה אחרת, צמחו במהירות מנהיגים חדשים, עסקים חדשים והזדמנויות חדשות.


לכן אני מאמין שכולנו קיבלנו פה הזדמנות לסוג של "הערכות מחדש" של זמן לדיוק פנימי ומשם לבניית אסטרטגיית צמיחה חדשה, לעצמנו ולאלו המקיפים אותנו וסומכים עלינו. כל אחד מאיתנו יכול וצריך להכין שתי תוכניות במקביל, הראשונה היא כמובן "תוכנית התמודדות" עם המצב. השניה לדעתי היא דווקא "תוכנית צמיחה" - שתיהן צריכות לקבל זמן מחשבה משמעותי ולאחר מכן יישום נמרץ ואנרגטי.


על "תוכנית ההתמודדות" אני לא אכתוב לך היום, מזה יש לך מספיק. רוב השיחה, המידע והפוקוס של אנשים הוא עכשיו סביב דאגות, אז היום אכתוב דווקא על "תוכנית הצמיחה" שלדעתי צריכה לקבל משקל מאזן. 



הסארס פורץ את הדרך לאי-קומרס בסין

מעניין להסתכל וללמוד ממה שקרה בזמן התפרצות מגפת הסארס בשנת 2003. בתי ספר, מפעלים וחנויות נסגרו, הערים הסואנות של סין הפכו במהרה לערי רפאים. אבל בזמן משבר תמיד יש הזדמנות, זו הייתה נקודת מפנה עבור שני ענקי הקומרס בסין, עליבאבא ו- JD.com. הם פרצו ועוצבו בזכותו. בימים ההם המסחר האלקטרוני רק התחיל בסין. עליבאבא הייתה בעיקר פלטפורמת B2B, המחברת בין קונים אמריקאים לבין ספקים סיניים. 


ג'י די הייתה רשת חנויות אלקטרוניקה קטנה שמנתה 12 חנויות פיזיות בבייג'ינג, רובן מכרו דיסקים ומצלמות וידאו. ואז הגיע הסארס והעסקים כמובן צנחו. ריצ'רד ליו המייסד נאלץ לסגור את כל החנויות, פרט לאחת כדי לחסוך במשאבים. הוא נתקע עם סחורה ולכן פרסם אותה בצורה ידנית בקבוצות ובפורומים. באותה תקופה המסחר האלקטרוני בסין היה פרימיטיבי. העובדים שלו נאלצו לרשום הזמנות באופן ידני ובצעו שליחויות באופן אישי ללקוחות שהיו קרובים למשרד. אבל למזלם המכירות התחילו לצמוח כי אנשים היו בבידוד ויותר ויותר סינים התחילו להתרגל לשיטה החדשה, פתאום לא רק שריצ'ארד מכר את כל הסטוק שלו, הוא גם יכל להרשות לעצמו להזמין מכולה נוספת.


ריצ'רד בעל התושייה הבין שיש פה הזדמנות ענקית והחליט לקפוץ עליה מהר, תוך מספר חודשים ספורים הוא השיק את אתר המסחר האלקטרוני 360buy עם כמאה מוצרים, הוא זנח לגמרי את החנויות הפיזיות והקדיש את עיקר המשאבים שלו לבניית העסק המקוון שלו. החברה הפכה במהרה לאחת הקמעונאיות הגדולות באינטרנט בסין. כיום JD.com היא מס' 1 במסחר הדיגיטלי בסין, נסחרת לפי שווי של 65 מיליארד דולר.


גם עליבאבא צמחה משמעותית בזכות משבר הסארס באותה תקופה, עד אליו היא התמקדה בסחר אלקטרוני B2B, ובעיקר שידכה בין מחלקות רכש בחברות אמריקאיות לספקים סיניים. אבל אז אחת מעובדי עליבאבא חטפה סארס כשנשלחה להשתתף בתערוכה. לאחר שחזרה להנגז'ו (עיר המטה של עליבאבא) ואושפזה בבית החולים. רבים מתושבי העיר האשימו את עליבאבא בהפצת SARS (נשמע מוכר?) ואז גם 500 עובדי עליבאבא הושמו בהסגר בבית במשך 12 יום ונדרשו לעבוד מהבית ובמקביל הלקוחות האמריקאים התחילו לחשוש שהמוצרים שלה נגועים בסארס.


המנכ״ל ג'ק מא זימן וכינס צוות סודי של 6 אנשים, לקבוצת חשיבה ויוזמה של עסקי צמיחה חדשים, הם הסתגרו עד שיצא עשן לבן. התוצאה היתה השקת Taobao, אתר מכירות לקהל הרחב בפורמט של B2C וגם C2C (בסגנון אי-ביי), הצעה שהקהל כבר היה יותר בשל לקבל בגלל משבר הסארס.


"כמעט כל התנאים הצביעו על פשיטת רגל עבור עליבאבא" אמר ג'ק מא על משבר הסארס "הירידה בצמיחה היתה אסון. לעובדים היו חרדות, מה שהפריע לתהליכים עסקיים. רוב העובדים כל הזמן התלוננו, וזה יצר הסחת דעת". מה שג'ק מא עשה היה לייצב את מורל העובדים באמצעות טיפול פסיכולוגי, השראה ומוטיבציה. לצד הקמת הצוות שזיהה את הדבר הבא. Taobao נולדה בתקופת ההסגר, ועליבאבא נולדה יחד איתה מחדש. 


מקדונלד'ס מנצחת את 2008 עם קפה

אומרים שאף פעם זה לא זמן טוב למשבר, אבל עוד טרום משבר 2008 מקדונלד'ס היתה בתקופה רגישה במיוחד. הסרט "סופר סייז מי" שתקף אותה בנושאי בריאות כבר נתן את אותותיו וכשפרץ המשבר הפיננסי היה נראה שהיא הולכת לחטוף חזק, היא נתפסה כמותג שמנוני, מיושן, מתועש, זול ולא בריא.


ובכל זאת, מקדונלד'ס הצליחה דווקא בתקופת המשבר, בשנה שבה המכירות של כל המתחרים שלה ירדו, היא היחידה שהראתה עלייה במכירות ובשווי המניה.


איך הם עשו את זה?


במקדונלד'ס החליטו לתת גז קדימה דווקא באותה תקופה, ודחפו ליין מוצרים שונה מהמבורגרים - קפה


הם זיהו שקפה הוא מוצר זול בעל שולי רווח גבוהים שיכול לפנות לצרכנים חסכנים בתקופת מיתון, במקום שיקנו לאטה ב 4 דולר בסטארבקס שיבואו לקנות אותו במחיר משתלם ואכן יותר לקוחות הגיעו לסניפים בגלל הקפה וגם קנו יותר מוצרים משלימים.


כאשר הם דיווחו את תוצאות הרבעון השני של 2008, ימי שיא המשבר, ציין סמנכ"ל הכספים כי "ההשקה של מערך קפה הפרימיום של מק-קפה, תרמה משמעותית לתוצאות היציבות". 


פתיתים, נוטלה וסוכר בזמן משבר

לאחר מלחמת העולם השנייה היה מחסור חריף בקקאו,  הפתרון של משפחת פררו היה הוספת אגוזי לוז אשר היו זולים יותר וזמינים יותר מקקאו. חמישים שנה אחרי אותה צנצנת ראשונה דורג הממציא של נוטלה כאדם העשיר ביותר באיטליה וה- 30 בעולם. עושרה של המשפחה מוערך היום בכ -30 מיליארד אירו.


גם הפתיתים שכולנו אוהבים נולדו ממשבר קשה. בימיה הראשונים של המדינה, תקופת הצנע הכלכלי, היה מחסור חריף באורז, אבל העולים מעדות המזרח סירבו לצרוך פסטה. ראש הממשלה דוד בן גוריון פנה לחברת אסם בבקשה לייצר במהירות תחליף שיהיה דומה לאורז, רק על בסיס חיטה. החברה נענתה לאתגר ויצרה את הפתיתים שכונו גם "אורז בן גוריון". 


אפילו אחת מחברות הפודטק הכי חדשניות כיום, דומתוק, שמאפשרת שימוש בחצי מכמות הסוכר בדברי מזון, חייבת את הצלחתה לתקופת הצנע. המייסד, פרופ׳ אברהם בניאל, כיום בן 101, היה כימאי בכיר בשנות ה-1950 המורה בבית הספר אמרה לו שהילדים מתקשים להתרכז כי הם רעבים, מכיוון שהיה מחסור בסוכר, הוא יצר סוכר אלטרנטיבי על ידי חיבור סיליקה עם גבישי סוכר, סיפק קצת מתוק לתלמידים וכולם היו מרוצים. נגמר הצנע, הפיצוח חזר למגירה וחיכה בה עד לפני 3 שנים, אז חבר לבנו, שלפו את הנוסחה מהמגירה והקימו את דומתוק.


החברות הכי איקוניות נוסדו בלב המשבר

סיסקו נוסדה זמן קצר לאחר יום שני השחור בשנת 1987, גוגל ו- PayPal הוקמו על הריסות התפוצצות הדוט-קום. לאחרונה, נוסדו Airbnb  נוסדה בעיצומו של המשבר הכלכלי העולמי. המסקנה? אילוצים  מחייבים אותך להתפקס ומספקים קרקע פורייה ליצירתיות. 


בשבועות האחרונים אני עוקב אחרי המנייה של ZOOM, שירות הוידאו קונפרנס. כמו שאפשר לנחש, היא רק עולה ועולה בזמן שכל השוק מתרסק. המניה שלהם הכפילה את עצמה ׁ(רק ביומיים האחרונים היא עלתה ב- 10% לשווי של 35 מיליארד דולר). דרך אגב הם לא היחידים, גם במשבר של 2008 חברת דורקס ראתה עלייה חריגה של 5% במכירת קונדומים, ואת הפרשנות למה זה קרה - אני משאיר לך.


אל תבזבז משבר טוב

"אתה אף פעם לא רוצה לבזבז משבר טוב" אמר וינסטון צ'רצ'יל בהתייחסות למלחמת העולם השנייה, הוא התכוון לכך שזו הזדמנות ענקית לעשות דברים שנמנעת מהם קודם.



זה דווקא הזמן לתכנן תוכניות מדהימות

זה דווקא הזמן לפתח יכולות חדשות

זה דווקא הזמן להקים דברים חדשים

זה דווקא הזמן לצמוח


ובעיקר - זה הזמן, לקחת רגע את הזמן.



והעיקר - בריאות

גפן


bottom of page