top of page

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי, העוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים.
הצוות מתמחה ביצירת הצעות ערך חדשות, מוצרים חדשים, שירותים חדשים ושווקים חדשים. יחד עם הנהלות החברות המובילות בישראל.




 

נרשמת בהצלחה!

logo.gif
  • תמונת הסופר/תערן גפן

מזל טוב

אתמול חגגתי יומולדת,

קיבלתי הרבה "מזל טוב" וזה גרם לי לחשוב על כל הנושא הזה, מזל.

נניח מה תורם יותר להצלחה – להיות בעל כישורים, או פשוט להיות בעל מזל?

ביל גייטס, האיש העשיר בעולם ששווה מעל 70 מיליארד דולר, הפך לכזה בגלל רגע מאוד ממוזל. הכל התחיל כשאיי.בי.אם חיפשו פתרון מיידי למערכת הפעלה למחשבים שלה והזמינו את מנכ"ל חברת התוכנה המובילה "דיגיטל ריסרץ" בדחיפות ביום שישי לפגישה, האחרון סירב כי הוא היה במשחק גולף. באיי.בי אם התעצבנו והתקשרו לביל גייטס הצעיר. גייטס סגר את העסקה אפילו שעוד לא היה לו מוצר.

אז האם עולם העסקים הוא משחק קוביות רנדומלי?

או אולי בכלל משחק יכולת?

המיליארדר ריצ'ארד ברנסון אומר ש- "מזל" הוא האלמנט הכי משמעותי בחיים שיש לגביו "חוסר הערכה". והוא מדבר מניסיון אישי, בגיל 22 החליט ברנסון להקים חברת תקליטים בשם וירג'ין רקורדס והאומן הראשון שהחתים היה מייק אולדפילד שהקליט אלבום אינסטרומנטלי ניסיוני, בסגנון פרוגרסיב רוק. למרות מאמצים רבים ואין ספור נדנודים, ברנסון התקשה לשכנע את המפיץ האמריקאי שהאלבום עם המוזיקה המוזרה יוכל להצליח בארה"ב. למזלו של ברנסון, יום אחד ביקר את המפיץ במאי קולנוע, שהסתקרן, הקשיב ונשבה מיד בקסם והחליט להשתמש בהקלטה כסאונד-טרק של סרטו "מגרש השדים". הסרט הפך ללהיט, הפסקול זכה בגראמי והפך את וירג'ן רקורדס לסיפור הצלחה.

המזל הטוב לפעמים גם מתעתע, ומופיע בהתחלה כמו מזל רע. סרגיי ולארי שני דוקטורנטים בסטנפורד, אומנם הקימו את גוגל, אבל רצו למכור אותה שנה לאחר הקמתה כי הם רצו לחזור אל המחקר. הם פנו למנכ"ל אקסייט, מנוע החיפוש המוביל באותה תקופה וביקשו מיליון דולר. המנכ"ל סירב להצעה בחוסר עניין, אבל הם פנו אליו שוב וירדו במחיר ל- 750 א' דולר, אך הוא סירב שוב והפעם נפנף אותם לתמיד.  ללארי וסרגיי המבואסים לא נותרה ברירה אלא להמשיך ולהתמיד בגוגל כנגד רצונם.

בשלושת המקרים, המזל שיחק תפקיד מרכזי ודרמטי, בנקודות הזמן ששינו את ההיסטוריה ועשה את ההבדל, בדלתות המסתובבות בחיים של גייטס, ברנסון, פייג' וברין.

אבל – גם אי אפשר להתעלם ממשהו נוסף לאותו מזל, מהכישרון, העבודה הקשה וההתמדה שלהם.

ברנסון לדוגמא רדף אחרי אותו מפיץ אמריקאי ללא הפסק, הוא נידנד וחפר למפיץ, עד כשהגיע אליו הבמאי הוא כבר היה מבושל לגמרי. גייטס הגאון אומנם קיבל במזל הזדמנות, אבל למעשה לא היתה לו תוכנה מתאימה למה שאיי.בי.אם חיפשה, אז בעקבות פנייתם הוא קנה את התוכנה שחיפשו מסטראט-אפ צעיר ב- 50 א' דולר. בגאונות שיא, סירב למכור לאיי.בי.אם את התוכנה שקנה, אלא התעקש וקיבל תמלוגים עבור כל מחשב שנמכר איתה.

ברנסון אומר שיש אנשים שמסתכלים על מזל, כמו על מכת ברק, משהו שמיימי שאולי פוגע בך ואולי לא, אבל הוא מאמין שאפשר לשפר משמעותית את הסיכויים שלך באמצעות עבודה קשה ולקיחת סיכונים מחושבים. כמו שאמר שחקן הגולף המצליח גארי פלייר "ככל שאני מתאמן יותר, אני נהיה יותר בר מזל".

וורן באפט המשקיע המצליח ביותר בעולם שצבר עד היום 84 מיליארד דולר, מייחס את הצלחתו למזל, שזה בהתחלה נשמע קצת מוזר, מישהו שעושה השקעות יותר מחמישים שנה וניצח את כולם, כנראה מאוד כשרוני. אבל באפט רואה את המזל כמשהו ראשוני אפילו עוד יותר, ממש ראשוני – עוד מהרחם.

הוא קורא לזה "לוטו שחלות" ואף מציע תרגיל מחשבתי בו הוא מציע לדמיין מה היה קורה אם היה ניגש אלינו מלאך – 24 שעות לפני שנולדנו והציע לנו לבחור לאיזה מצב פוליטי, חברתי, מדינתי אנחנו ניוולד.

"הביאו לי גנרלים ברי מזל" אמירה המיוחסת לנפוליאון, אבל גם בימנו היא רלוונטית, לדוגמא ב- AIRBNB. שואלים בראיונות העבודה "האם את/ה בעלי מזל?"

ממחקרים עולה שמי שמגדיר את עצמו כבעל מזל, סביר יותר שהוא יזהה הזדמנויות ויקפוץ עליהן, כלומר הוא מחווט למזל ויותר חשוב מכך, לאדם הזה יש "הכרת תודה" אותה תכונה חשובה המעידה על אופטימיות וגישה חיובית לחיים.

כלומר אם אני אתפוס את עצמי כבעל מזל, אז באמת יהיה לי יותר מזל.

ומה לגביך?

יש לך מזל?

אני בטוח שיש לך מזל!

כי אם קראת את זה.

סימן שאנחנו בחיים.

שנינו יודעים קרוא וכתוב.

יש לנו גישה לאינטרנט

אנחנו משתכרים מעל השכר הממוצע בעולם

אנחנו שייכים למדינה המדורגת 14 במדד האושר העולמי

אנחנו חופשיים

ושנינו מתחילים עכשיו את סוף השבוע.

bottom of page