top of page

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי, העוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים.
הצוות מתמחה ביצירת הצעות ערך חדשות, מוצרים חדשים, שירותים חדשים ושווקים חדשים. יחד עם הנהלות החברות המובילות בישראל.




 

נרשמת בהצלחה!

logo.gif
  • תמונת הסופר/תערן גפן

ההרגל של 80% מהמצליחנים בעולם


בשנתיים האחרונות, טים פאריס ראיין יותר מ- 200 מנהיגים ואנשי עסקים שהצליחו ברמה עולמית, וחקר אותם על כל הרגלי החיים שלהם, במטרה למצוא משהו שמשותף לכולם.

הנדגמים נעו בין מיליארדרים שעשו הון בעסקים (כמו ריי דליו, מייסד בריג'ווטר, קרן ההון גידור המצליחה בעולם), לסלבריטאים (ג'יימי פוקס, ארנולד שוורצנגר) וספורטאים (כדורסלנים, מתעמלים, גולשים), מפקדים אגדיים של כוחות קומנדו ועד ביוכימאים זוכי פרס נובל.

לצערו הרב, פאריס כמעט ולא מצא קשר ביניהם: יש כאלו שהתעוררו מוקדם ויש אנשי לילה, יש שפעלו לבד ויש שהיו חלק מקבוצה. אבל היה מנהג אחד משותף למרביתם: יותר מ-80% מהם תרגלו בקביעות מיינדפולנס, או שיטה דומה של מדיטציה.

מדיטציה נשמעת אולי כעניין רוחני לגמרי, אבל מסתבר שרבים מאנשי העסקים הגדולים של כל הזמנים עסקו ועוסקים בה בקביעות – מסטיב ג׳ובס ועד מארק בנייוף מנכ״ל סיילס-פורס, רופרט מרדוק מייסד Fox, ג׳ף ווינר מנכ״ל לינקדין, אריאנה הפינגטון מייסדת הפינגטון פוסט ועוד ועוד.

בקהילת העסקים הכוחנית הישראלית, שמושפעת מאד מהמיליטריזם הצבאי, מילים כמו רגיעה, נשימות ותשומת לב עלולות להיתפס כחולשה. לי אישית אנשים שעושים מדיטציה תמיד נראו רגועים בצורה מחשידה, יותר מידי מושלמים לטעמי. אבל כשגיליתי שרבים מהאנשים שהצליחו עשו את זה קודם כל באמצעות היכולת לנהל את תשומת הלב, המחשבות והרגשות שלהם, החלטתי לנסות גם. עדיין קשה לי להתמיד במדיטציות ארוכות, אני אפילו לא נחשב ל״מתחיל״ בתחום, אבל הכמה דקות האלו של ריכוז כל בוקר עוזרות לי מאוד – ולכן החלטתי לשתף אותך בהן.

מנהיגות מוצלחת דורשת ארבעה מיומנויות בסיסיות: מיקוד, בהירות, יצירתיות וחמלה, ומחקרים מראים שמיינדפולנס מפתחת ומחזקת את כל הכישורים האלו. המנהיגים של היום מתמודדים עם מגוון אתגרים ועם הצורך לקבל החלטות מהירות ונכונות לנוכח מתח הולך וגובר וחוסר יציבות כללי. תחושת חוסר ודאות יכולה לערער את תהליך קבלת ההחלטות, מה שמוביל לטעויות יקרות שמשפיעות על יחידים, ארגונים ועל תעשיות שלמות. במצב כזה מודעות עצמית, קבלת החלטות שקולה, חמלה, אומץ וחוסן הופכים להיות חיוניים – לא רק אופציונליים – כישורי הישרדות וקיימות בסיסיים של ארגונים מוצלחים.

אז מה זה מיינדפולנס?

תהליך של הבאת תשומת לב מכוונת ובלתי שיפוטית לחוויות המתרחשות בזמן הווה, שאפשר לטפח באמצעות תרגילי מדיטציה. זהו תרגול של התבוננות עצמית ללא שיפוט, תוך התמקדות במוחנו ובקולותינו הפנימיים –  "מטא-מיומנות", כזו שמשפרת את כל שאר המיומנויות. זה לא משנה איפה אתה נמצא וכמה זמן אתה עושה את זה, כל מה שחשוב הוא לנהל את תשומת הלב.

איך עושים את זה?

1 יושבים בנוחות, אפשר גם על כיסא. 2 מביאים את תשומת הלב לנשימה. 3 נשארים פתוחים וסקרנים לגבי כל מה ששמים אליו לב – מחשבות, תחושות, צלילים  הכל מבלי לנסות  לשנות, לשלוט או לשפוט. 4 כאשר תשומת הלב נסחפת עם מחשבות שונות – להחזיר אותה בעדינות להתמקדות בנשימה. 5 זהו.

וזה באמת עוזר במנהיגות ובניהול? כן. וזה הוכח מחקרית.

ד"ר אנדרו ניוברג, נוירו-אתולוג ומנהל המחקר של מירנה בירד, מרכז הרפואה האינטגרטיבית של פילדלפיה, למד לאחרונה את מוחם של מנהיגים. לדבריו, "ככל שאתה מתרגל יותר פעילויות כמו מדיטציה או תפילה, המוח שלך מתעבה פיזית ומתפקד טוב יותר".

מחקר נוסף, שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת הרווארד בבית החולים הכללי של מסצ'וסטס, קבע כי המדיטציה בונה מחדש, פשוטו כמשמעו, את החומר האפור של המוח – וזה אפקטיבי תוך שמונה שבועות בלבד. המחקר גילה שמספיקים שמונה שבועות של הפחתת מתח המבוססת על תשומת לב (MBSR) כדי להגדיל את עובי קליפת המוח ולהשפיע לטובה על הזכרון, הראייה, התכנון, הרגולציה הרגשית ועוד. במקביל נצפתה גם ירידה בכמות תאי המוח באמיגדלה, האחראית לפחד, חרדה ומתח.

חברות רבות מקדמות כיום שיטות מיינדפולנס כדי לשפר את הבריאות ואת תהליכי קבלת ההחלטות של העובדים והמנהלים שלהן. ממחקר של קבוצת העסקים הלאומית לבריאות (NBGH) ו-Fidelity Investments עולה כי 22% מהחברות בארצות הברית כבר מציעות הכשרה במדיטציה בעבודה, ו-21% מתכננות להוסיף הכשרה כזו בשנה הקרובה.

גוגל מאמנת מדי שנה  2,000 מהנדסים במדיטציה. בלקרוק (קרן הון) וגולדמן זאקס מציעות קורסי מיינדפולנס לעובדיהן. בג'נרל מילס היתה הכשרה כל כך מוצלחת – שהם הקימו מכון למנהיגות מודעת בתוך החברה.

איך גיליתי את המיינדפולנס? 

עד לא מזמן היו לי ימים רבים שהתחלתי וסיימתי עם המכשיר הסלולרי. בבוקר, איך שהתעוררתי, ישר הופצצתי בהתראות, הודעות מייל ווואטסאפ, ופשוט נשאבתי לתוכן מתוך שינה. בלילה, כששמתי את השעון המעורר, חשבתי לעצמי שאני ״עסוק מאוד״ כל היום, אבל אני לא בטוח שאני יכול להגיד מה בדיוק עשיתי במהלכו.

ואז החלטתי לעשות קורס מיינדפולנס לכל הצוות אצלנו בגפן טים. הרגשתי שבתחום קריאטיבי כמו שלנו, שבו הראש הוא הכלי העיקרי והמחשבות שלנו הן הערך שאותו אנחנו מספקים, חשוב לאמן ולנהל אותם – ממש כמו שספורטאי הולך לחדר כושר.

כשהתחלנו את הקורס חלק מהצוות הגיב ברתיעה וחשדנות, אבל בסוף כמעט כולם התחברו ונהנו. הגיעה אלינו מדריכה בשם דנה זליכה, ומדי שבוע במשך שלושה חודשים העבירה לנו שיעור מדיטציה במשרד. בהתחלה זה היה מוזר לכולנו, היו לא מעט מבוכה וצחוקים אבל לאט לאט הצוות נכנס לנושא. בחוויה האישית שלי מוח הקוף רגיל לקפוץ מנושא לנושא, וזה באמת באמת נורא קשה לא לחשוב על כלום ולהתרכז בנשימה – אבל עם הזמן שמתי לב שהבוקר שלי מתחיל אחרת, סוף היום פתאום שונה, ובין לבין המחשבות וההתמקדות יותר עמוקים.

אומרים שהמפתח למנהיגות יעילה הוא היכולת לשלב את הראש (IQ) עם הלב שלך (EQ), ולכן המסע הארוך ביותר שניקח אי-פעם הוא ה-30 סנטימטרים מהראש אל הלב שלנו. המיינדפולנס עוזר לנהל את שניהם, ורק אחרי שלומדים לנהל אותם אפשר באמת לנהל גם אנשים אחרים. אני מרגיש שאם יותר אנשים ידעו על כך זה יעזור להם, לעסקים שלהם, ואולי לקהילה כולה.

גפן

bottom of page