top of page

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי, העוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים.
הצוות מתמחה ביצירת הצעות ערך חדשות, מוצרים חדשים, שירותים חדשים ושווקים חדשים. יחד עם הנהלות החברות המובילות בישראל.




 

נרשמת בהצלחה!

logo.gif
  • תמונת הסופר/תערן גפן

Moonshot‎

לפני שמונה שנים כתב בחור צעיר בשם יריב בש סטטוס בפייסבוק "מי רוצה לבוא איתי לירח?", חבר בשם כפיר הגיב "אם אתה רציני, אני בעניין" וחבר נוסף בשם יהונתן הצטרף והם קבעו שלושתם עוד באותו ערב בפאב בחולון.

לפני כמעט 60 שנה, נשיא ארה"ב ג'ון קנדי שבה את הדמיון של אומה שלמה כאשר אמר בנאום "האומה הזו צריכה לקחת על עצמה ולהתחייב להגיע למטרה של להגיע לירח". באותו רגע נוצר מושג חדש בעולם – moonshot – ונכנס ללקסיקון כתאור של משימה שאפתנית בצורה קיצונית, קשה אשר התוצאות שלה בעלות אימפקט השובר את גבולות המציאות.

קנדי המשיך ותיאר את אותו moonshot. "יצאנו להפלגה לים החדש כי יש ידע חדש להשיג, וזכויות חדשות לזכות, ויש לנצח בהן ולהשתמש בהישג הזה למען הקידמה של כל האנשים".

המונח moonshot הפך לחלק מהתרבות הארגונית של העסקים החדשניים ביותר בעולם, כאלו אשר מעבר למטרות היומיום שמים מטרה גדולה ועל סף הבלתי אפשרית, והמסע להשגתה יחייב לפתח תשתיות ויכולות רבות ובעצם ישנו את הארגון בדרך אל היעד. גוגל הקימה את גוגל-X אשר מגדירה את עצמה כ- The moonshot factory שם מובילים פרויקטים כמו המכונית האוטונומית, בלוני אינטרנט מעל אפריקה, וטכנולוגית נוספות שיכולות להשפיע על מעל מיליארד אנשים לפחות. בגוגל-X יודעים שפרויקטים כאלו לוקחים בין 5-10 שנים ליישום וחלק גדול מהם נכשל, אך הטכנולוגיה, הידע והיכולות המושגים בדרך בכל מקרה ישמשו את גוגל בפרויקטים נוספים.

בשונה מתוכניות רגילות שבנויות במבט קדימה, moonshot בדרך כלל מתוכנן מהעתיד אחורה. הוא מציב את המטרה הנכספת, הבלתי אפשרית, וממנה גוזר לאחור תוכנית פעולה אמביציוזית.

תוכנית moonshot טובה צריכה לכלול מספר דברים, היא חייבת להיות מעוררת השראה, צריך שאפשר יהיה לדמיין אותה בצורה מוחשית ופיזית, היא צריכה להיות אמינה והכי חשוב היא חייבת להיות כזו שהיא בעלת אימפקט משמעותי אקספוננציאלי שמהדהד הרבה מעבר להשגת היעד הנקודתי אלא כזה ששולח גלים, אדוות של שינוי רחב יותר.  בעוד יתר העולם עסוק בשיפור של 10% moonshot הוא שיפור פי-10.

אז איך מייצרים moonshot, הדרך הכי טובה ללמוד היא להקשיב לפיטר דיאמנדיס, האיש שיצר והמציא את תחרות החללית לירח, Google Lunar X PRIZE שגוגל מימנה והיא למעשה היתה זו שיריב רצה להשתתף בה ובעקבותיה הוא כתב את אותו פוסט בפייסבוק. אותו פיטר יצר משהו שנקרא MOONSHOT PLANNER כלי של חמש שאלות פשוטות שמאפשר לכל אחד להכין לעצמו תוכנית משלו.

1 מה יהיה ה- moonshot שלך תוך 5 שנים? (לתאר תמונה ברורה של יעד גדול עם אימפקט ענק)

2 איזה צעדים קונקרטיים אפשר לעשות כבר השנה כדי להתקרב ליעד?

3 מה אפשר לעשות כבר ב- 30 ימים הקרובים כדי לבדוק ולקדם את המטרות שהגדרת?

4 איזה ראיות תוכלו לספק לצוות שלך כדי להוכיח שהמטרה אפשרית?

5 איזה צעדים אפשר לקחת באופן מיידי כדי לקדם את החזון הזה? (יש לעשות זאת בשעה הקרובה)

פיטר לא רק מסביר לאחרים הוא גם עשה את זה בעצמו את ה- moonshot משלו. פיטר אדם פרטי הושפע מסיפורי תחרויות ההפלגות שהיו פעם והחליט שהוא רוצה ליזום כזו תחרות רק לחלל. את התחרות שהגה הוא עשה ללא כל מימון וכאשר הכריז על פרס של 10 מיליון דולר הוא למעשה קצת הגזים, היו לו פחות מ- 200 אלף דולר, אבל הסיקור העולמי שקיבל בעת ההכרזה, הביא את גוגל לממן את התחרות והפך את הרעיון שלו לממשי.

רובנו מפחדים לחלום בגדול, כי יש הנחה מוטעית שככל שהחלום גדול יותר כך יהיה קשה יותר להשיגו, זו הנחה לוגית שאומרת שכגודל המשימה גודל המשאבים הנדרשים שאותם בדרך כלל אין. אבל למעשה מה שלא לוקחים בחשבון שברגע שיש חלום גדול מספיק, כזה שהוא moonshot, הכוח שלו מייצר כוח משיכה שסוחף עוד ועוד אנשים, כך למעשה שלושה חברים בלי אמצעים שקשקשו רעיונות על מפית בפאב, מתניעים רעיון שמצליח לגייס 100 מיליון דולר, תמיכת התעשיה האווירית וחיבוק של מדינה שלמה.

מה שכולנו יכולים לקחת מיריב, כפיר ויהונתן זה הלקח שלרעיונות גדולים יש כוח משיכה עצום,

אפילו יותר מכח המשיכה של כדור הארץ.

(ועל כח המשיכה של הירח ותוצאותיו לא נדבר הפעם)

אז מה ה- moonshot שלך?

שבת שלום,

גפן

bottom of page